Een diëtist en kinderarts uit het Juliana Kinderziekenhuis luiden de noodklok: kinderen die een te eenzijdige en té gezonde voeding krijgen, raken ondervoed. Er zijn ouders die doorschieten in hun zorg dat hun kind te dik zal worden. Zij geven hun kinderen superfoods, zoals spelt, gojibessen en quinoa, en schrappen brood en boter van het menu. Het hele voedingspatroon bevat dan te weinig koolhydraten en calcium, waardoor de kinderen te weinig energie en voedingsstoffen binnenkrijgen. Zeker kinderen in de groei die sporten komen zo tekort. Zij vermageren, krijgen obstipatie, zijn extreem moe, duizelig en kouwelijk.

Linda de Mol zet zich in haar laatste magazine ook af tegen de gezondheidsfreaks en propageert dat we best weer patat met mayonaise mogen eten. Het is jammer dat deze twee visies zo ver uitelkaar liggen en dat schept verwarring bij het gros van de mensen.

Natuurlijk kan een zakje patat met mayonaise af en toe prima passen binnen een gezond voedingspatroon. Maar na elke voetbalwedstrijd je kind verwennen met een ‘patatje met’, is een verkeerd signaal. Het blijft een vette hap zonder belangrijke voedingswaarde. Het is vulling in plaats van voeding. Of neem de bekende wereldgerechten in een pak. Je hoeft er voor drie personen zelf slechts één paprika, een ui en een prei aan toe te voegen en je hebt een complete maaltijd? Daarmee kom je niet aan twee ons groenten per persoon per dag. Dat is wat het Voedingscentrum adviseert, maar in ons omringende landen liggen de aanbevelingen nog hoger richting de 300 tot 400 gram per persoon per dag.

Er valt in Nederland dus nog heel veel winst te behalen. Daarvoor hoef je niet te grijpen naar superfoods, maar kun je jezelf aanwennen om bij de lunch en warme maaltijd meer groenten te eten. Zet bijvoorbeeld twee soorten groenten op tafel bij de warme maaltijd. Dan geef je als ouders je kind ook meer keus en zal het meer verschillende groenten gaan proeven. Bied alternatieven aan waarin groenten zitten, zoals wraps met ham en sla, hartige taarten met allerlei groenten en hartige pannenkoeken. Laat kinderen zelf koken en de ingrediënten uitkiezen. Wat ze zelf gemaakt hebben, vinden ze vaak heel lekker. Benadruk niet dat eten gezond moet zijn, maar geniet van de verschillende smaken en kleuren op het bord. Laat het bakje patat met mayonaise een feestje zijn, maar zet het niet wekelijks op het menu. En eet er een salade bij!

Bericht van het Juliana Kinderziekenhuis